Az Európai Bizottság jóváhagyta azt a támogatási tervezetet, amelyet 7 tagállam kezdeményezésére vittek a Bizottság elé, annak reményében, hogy a hidrogén közlekedési célú felhasználását ösztönözzék és ezáltal enyhítsék a fosszilis forrásoktól való függést.
Hét uniós tagállam; Észtország, Franciaország, Németország, Olaszország, Hollandia, Spanyolország és Szlovákia kezdeményezésére indították el a Hy2Move projektet, amely 11 európai vállalat részvételével a jövő hidrogén technológiáinak fejlesztésén hivatott dolgozni.
Az érintett vállalatok – úgy, mint a Michelin, BMW, Airbus – a tagállamoktól célzottan hidrogénkutatásra szánt támogatásokat kapnak.
Az uniós versenyszabályozás normál esetben tiltja a versenykörülmények ilyen jellegű torzítását, viszont az úgynevezett IPCEI-k („Important Project of Common European Interest”, azaz Európai Közös Érdekű Fontos Projekt) indokolt esetben lehetővé teszik a tagállamok részére a kulcsfontosságú projektek közvetlen támogatását.
A lehetséges támogatás összegeként 1,4 milliárd eurót határozott meg a Bizottság, ettől pedig további euró milliárdokat jelentős befektetést várnak a magánszektorból. A program elsődleges célja a közlekedésben való alkalmazhatóság szélesebb körű megvalósítása, illetve a tárolás és a zöld termelés fejlesztése.
We've approved, under EU State aid rules, a fourth Important Project of Common European Interest to support the hydrogen value chain.
— European Commission (@EU_Commission) May 28, 2024
With funding of up to €1.4 billion, the project aims to:
✅ fostering the use of hydrogen as a fuel
✅ reduce emissions from the mobility and… pic.twitter.com/nJ5tEKLIHy
Margrethe Vestager, az Európai Bizottság elnökhelyettese és versenyképességért felelős biztosa szerint a döntés hozzájárulhat Európa dekarbonizációjához, viszont
ennek költsége túl nagy volna ahhoz, hogy egy állam, vagy cég viselje azt magán. Hozzátette, hogy a projekt vélt tőkebevonó képessége nem csak egy remény, hanem piaci empíria és számítás eredménye.
A hidrogén előállítás zöme jelenleg még nem zöld módon történik. 2022-ben az EU-ban előállított hidrogénnek csupán 2 ezreléke volt elektrolízissel előállított.
Az Európai Unió hidrogéntermelésének eljárás szerinti megoszlása (2022)
Forrás: European Hydrogen Observatory
A hidrogén zöld előállításához szükséges megújuló villamosenergia-termelés és elektrolizáló gépek még most is csak kevéssé elterjedtek. Az előállított hidrogén zömét úgy állítják elő, hogy a fosszilis tüzelőanyagokat különböző kémiai folyamatokon. Magyarországon az utolsó nagyobb zöld hidrogén beruházás a MOL csoport százhalombattai üzeme átadásakor, 2024. áprilisában valósult meg.
Az Európai Unió REPowerEU tervével, a European Green Deal-el, illetve a Fit for 55 vállalásaival összhangban a most meghozott döntés a hidrogénalkalmazás térnyerését, az energetikai szuverenitást és a zöld átállást szolgálja. Hazánk saját specifikus jövőképét a Magyarország Nemzeti Hidrogénstratégiája és a Nemzeti Energia- és Klímaterv nevű dokumentumokban rögzítette.
A lényeg mind az EU-s, mind pedig a magyar elképzelésekben ugyanaz: karbonsemlegesség, diverzifikáció, szuverenitás.
Összességében tehát úgy tűnik, a hidrogén Európa zöld terveinek nélkülözhetetlen eleme. A jelenlegi technológiák mellett egyelőre kevés területen rentábilis az alkalmazása, viszont az egyre olcsóbbá váló (zöld) villamosenergia és az új kutatások gyorsasága minden bizonnyal egyre elérhetőbbé teszi. Érdekes módon, a jelenleg hatékonynak elismert alkalmazások pont azok, amelyeket az akkumulátorok kevésbé tudnak eredményesen ellátni. A tehergépjárművek és a repülőgépek üzemanyagellátása éppen két ilyen terület. A két technológia versenye várhatóan ki bontakozik az elkövetkező évtizedekben, ami remélhetőleg tudományosan is termékenynek bizonyul. Ez az, amiben az Európai Uniónak, Európának az élen kell járnia, ha újra a világ vezető gazdasági térségévé szeretne válni.
Szemlézte: Lakatos Gergely
Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon