Elon Musk neve ismerősen cseng sokak fülében: a Tesla vezérigazgatója előbb a zöld forradalom zászlóshajójaként számon tartott autó kapcsán vált világhírűvé, majd a Twitter internetes portál felvásárlásával szerzett magának rajongókat és kritikusokat egyaránt. Social media botránya után azonban a környezetvédelemmel gyűlt meg a baja.
Az Elon Musk által alapított Space Exploration Technologies (röviden SpaceX) amerikai űrkutatási vállalat idén áprilisban hajtotta végre új projektjének első tesztrepülését, ám a kísérlet hamar kudarcba fulladt. A SpaceX Starship nevezetű projekt keretében Musk cége az eredeti tervek szerint olyan rakétát szeretett volna a világűrbe juttatni, amely száz fő bolygóközi utazását biztosíthatta volna. A cég elképzelései szerint akár már 2024-ben is indulhatnak utak a világűrbe, sőt a tervek között szerepel a rendszeres utasszállítás is.
Ship 25 moved to a suborbital pad at Starbase for an upcoming static fire of its six Raptor engines pic.twitter.com/5pPGl0SlkV
— SpaceX (@SpaceX) May 18, 2023
Nem haladt azonban zökkenőmentesen a SpaceX Starship első hivatalos útja, hiszen már kilövés előtt felrobbant a szerkezet egy nem várt technikai hiba miatt. A 2023. április 20-i baleset után Elon Musk cégét hangos kritika érte:
a környezetvédelmi szabályok áthágására hivatkozva több zöld tudatossággal foglalkozó nonprofit szervezet követelt válaszokat.
A kritikák között elhangzott a többi között az is, hogy a vállalat hiába fektet sok időt és energiát a zöld átállás kutatásába, ha egy félresikerült kilövés során sokszorosan szennyezi a környezetet. A szertehulló roncsdarabok nagyrészt természetvédelmi területen csapódtak be, így nem csupán a SpaceX hírneve szenvedett csorbát, de az ügy kapcsán per indult az FAA (Federal Aviation Administration) ellen is. A jogi eljárás értelmében a Szövetségi Légiközlekedési Hatóságot (FAA) felelősségre kellene vonni, mivel engedélyezte a magánkézben lévő SpaceX számára, hogy kísérleti felszállást hajtson végre a Texas állambeli Boca Chicában, anélkül, hogy tekintettel lenne a helyi környezetvédelmi szabályokra.
Nem belátható ugyan, hogy a per milyen körülmények között zárul majd, de annyi bizonyos, hogy nem lesz könnyű a döntés. Az indítványozók között számos neves környezetvédelmi szervezet szerepel, ám úgy tűnik, a SpaceX is hajlandó beszállni az eljárásba a hatóság oldalán.
A SpaceX számára természetesen hatalmas veszteség maga a baleset is, hiszen nagy összeget veszíthetnek minden egyes sikertelen próbálkozással, de kétségkívül egy ilyen nagy horderejű per jelentené a valódi visszaesést. Az űrkutatási vállalat ugyan még nem kötelezte el magát teljes mértékben a jogi eljárás mellett, mégis valószínű, hogy előbb vagy utóbb ezt a döntést hozza meg, hiszen ezzel védheti hírnevét.
A SpaceX már alapításakor úttörő ötlettel állt elő, amikor ígéretet tett a Starship projekt elindítására, hiszen ezt megelőzően egyetlen más cég sem próbálkozott meg tömeges űrutazásra alkalmas légijármű kifejlesztésével.
Napjainkban úgy tűnhet, a környezetvédelem olyan fontos szemponttá vált az emberek számára, hogy egy ilyen jellegű botrány hatalmas visszaesést jelenthet bármely vállalat támogatottságában, ám a Statista egy friss felmérése szerint még mindig sokan vannak, akik nem igazán tartják létfontosságúnak a természeti értékek védelmét.
Ez a statisztika egyfelől aggodalomra adhat okot, másfelől viszont megnyugtatásul szolgálhat a SpaceX számára tekintve, hogy a vállalat valóban véthetett az érvényben lévő szabályozások ellen. A Starship projekt kulcsfontosságú Elon Musk cége számára, hiszen például a NASA is a SpaceX legújabb fejlesztésű űrrakétájára számít az előreláthatólag 2026-ra kitűzött holdraszállásnál. Minden jel arra mutat, hogy a SpaceX rendelkezésére áll a megfelelő technológia a hibák elhárításához és a Starship projekt tökéletesítéséhez, ám a per valóban kellemetlen helyzetbe hozta a vállalatot.
Ugyanakkor ismerve Elon Musk határozott és célratörő attitűdjét, valószínűsíthető, hogy a jogi eljárás következményeitől függetlenül nem állnak meg a fejlesztések és kísérletek a jövőben sem.
Szemlézte: Bonyhádi Lili
Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon