2025. április 02. 07:00 - Danube Institute

Miért zuhan a Tesla, ha egyre több van belőle Budapesten?

Mi okozza a Tesla részvény zuhanórepülését? És hogyan függ ez össze azzal, hogy egyre több Tesla autó látható manapság Budapest utcáin?


Ha valaki mostanában betévedne Budapest valamelyik gazdagabb városnegyedébe – akár, ha a Rózsadomb környékén kószálna, vagy az egyébként vitathatatlanul festői Gellért-hegy tövében tenne egy sétát – szemet szúrhat neki, hogy mennyi sok csillogó-villogó elektromos Tesla áll az ottani villák, házak behajtóin.

Nekem legalábbis biztosan feltűnt, amikor az egyik fentebb említett környéken bandukoltam (amit egyébként nagyon tudok ajánlani, gyönyörű helyek vannak Budapesten). Annál is inkább meglepő ez, ha eszébe jut az embernek, mekkorát zuhant az elmúlt hetekben a Tesla részvények árfolyama, hiszen éppen növekednie kellene ennek a cégnek, ha már ilyen sok autóját lehet egyszerre mindenfelé észrevenni.

Azonban a Tesla, ami egykor a tőzsde üstököseként szárnyalt, mostanra jelentős kihívásokkal néz szembe és az elmúlt egy hónapban semmiképpen nem mondhatni, hogy növekedett volna.

A világ egyik legértékesebb vállalatának részvényei csaknem 30%-ot zuhantak 2025 eleje óta, miközben piaci kilátásai is romlottak és autóinak viszonteladási ára is csökken.

E drámai fordulat mögött számos összetett gazdasági, vezetési és piaci tényező áll. Ezek közül én most a három legnagyobb hatásút mutatom be és már előre elárulhatom, hogy köztük rejlik majd arra is a magyarázat, hogy miért is szaporodtak meg az Teslák Budapesten.

Az első tényező a Tesla cég alapvető gazdasági nehézségei. A cég versenytársai, mint a kínai BYD, jelentős ütemben növekednek és egyes metrikákban már le is hagyták az amerikai céget. A BYD például a 2024. éves gazdasági beszámolója szerint nagyjából 100.000 elektromos autóval adott el többet a Teslánál, ráadásul a vállalat folyamatosan növeli piaci részesedését világszerte. A versenyhelyzet ilyen drasztikus átrendeződése komoly nyomást helyez a Tesla piaci pozíciójára és jövőbeli növekedési kilátásaira. Az elemzők arra is rámutatnak, hogy

a részvényárfolyam zuhanásával párhuzamosan a használt Tesla járművek értéke is csökkenőben van, ami további aggodalmakat vet fel a márka hosszú távú értéktartása kapcsán. 

A második tényező maga Elon Musk – a Tesla vezérigazgatója, akit talán nem is kellene bemutatnom – +személyének problematikussága. Egyrész Musk figyelme az utóbbi években láthatóan megoszlik számos vállalkozása között. Jelenleg egyszerre igazgatja a SpaceX-et, az X-et (korábban Twitter) és a legújabb mesterséges intelligencia projektjét, az xAI-t. Ennél azonban nagyobb gondot okoz a CEO aktuális politikai szereplése. A Morningstar elemzője, Seth Goldstein szerint "Musk legutóbbi politikai megnyilvánulásai és Trump támogatása megosztó lehet a Tesla vásárlói körében", ami közvetlenül hathat az eladásokra. 

Az elektromos autók vásárlói között hagyományosan nagy arányban vannak jelen környezettudatos, gyakran liberális beállítottságú fogyasztók, akik számára Musk éles trumpista, republikánus politikai elköteleződése problémát jelenthet.

A harmadik tényező pedig, hogy egy egyszerű piaci korrekció is közrejátszhatott a részvények esésében. Hiszen különösen a 2024-es amerikai elnökválasztás után, de már azelőtt is számos elemző túlértékeltnek minősítette a Teslát, mint céget. Ez onnan is látszik, hogy még ennek a drasztikus zuhanásnak ellenére is hosszú távon pozitívban van a részvény és az eséssel nagyjából épp az elnökválasztás előtti értékéhez tért vissza.

tesla.png

Forrás: Market Watch

Ez a három tényező tehát, ami hozzájárult a Tesla részvény zuhanáshoz és ahhoz, hogy Elon Musk személyes vagyona a cikk írásának pillanatában majdnem 85 milliárd dollárt esett. Összehasonlításképp ez akkora összeg, hogy ha valakinek ekkora vagyona lenne, azzal egyből bekerülne a világ 20 leggazdagabb embere közé. És Elon Musk csak ennyit vesztett! Ennek ellenére nincs ok az ijedtségre, még így is kényelmesen ő a világ leggazdagabb embere és emiatt láthatóan ő sem aggódik.

Ami pedig a Budapest utcáin megszaporodó Teslákat illeti a válasz az általam felsorolt első és második tényezőben rejlik.

Amiatt, hogy az Amerikai Egyesült Államokban már politikai ellenérzései vannak egyes Tesla tulajdonosoknak az autójukkal kapcsolatban, sokan lecserélik azt és használtautó kereskedőknek adják el. Emellett az is közrejátszik, hogy az első nyugat-európai lízingelt Teslák ötéves lízing periódusa tavaly járt le, így onnan még nagyobb mértékben érkeznek hazánkba ezek a másodkézből való gépjárművek. A használt Teslák csökkenő ára pedig lehetővé tette azt, hogy hazánk tehetősebb rétege könnyebben hozzáférhessen ehhez a kifejezetten luxus érzetet keltő, amerikai elektromos autó márkához.

Szemlézte: Binder Bálint István

Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon

komment
süti beállítások módosítása