Az elektromos járművek (a szaknyelvben EV, mint electric vehicle szerepelnek) kiemelkedő fontossággal bírnak az Európai Unió számára a klímaváltozás elleni küzdelemben - hangsúlyozza a The Economist egy friss cikke, amely ugyanakkor rámutat a töltőinfrastruktúra gyorsabb bővítésének elengedhetetlen jelentőségére és ezzel együtt annak hiányosságaira.
Bár az EV-k népszerűsége folyamatosan nő és 2022-ben az EU-ban regisztrált autók 12%-át tették ki a teljesen elektromos modellek, a töltőhálózat nem követi a járműértékesítések ütemét. Az EU-nak rövid távon nagyon komoly erőfeszítéseket kell tennie annak érdekében, hogy a nyilvános töltőállomások számát lényegesen megnövelje – a jelenlegi mintegy 300 000-ről legalább 3,4 millióra. Szintén a cikk becslése szerint akár 6,8 millióra is 2030-ig, hogy a klímaváltozás elleni harcban maximálisan kihasználhassa az elektromos járművek potenciálját.
Az így kitűzött klímacélok között a legnagyobb kihívást éppen ezért a hiányos töltőhálózat jelenti
A 2016 és 2022 közötti időszakban az elektromos autók értékesítése csaknem háromszor gyorsabban nőtt, mint a töltőállomások száma.
� � The number of public chargers in the EU grew by less than six times between 2016 and 2022 meaning that the sales of electric cars have been growing almost three times faster than the build-up of charging points.
— ACEA (@ACEA_auto) May 5, 2023
DISCOVER https://t.co/tAxXs90kcA pic.twitter.com/Yg8V2DbBMQ
„Annak érdekében, hogy 2050-re klímasemlegessé váljon, az EU-nak hetente akár 14 000 új nyilvános töltőpontot kellene kiépítenie 2030-ig.” - írja az ACEA, vagyis az Európai Autógyártók Szövetsége.
Jelenleg azonban csak hetente 2000 új töltőállomás kerül kialakításra. Emellett kiemelt fontosságú lenne az egyenletesebb elosztás biztosítása, a fizetési rendszerek harmonizálása, valamint a teherautók számára elérhetővé tett gyors töltőállomások. Ugyanis a személyforgalom mellett a teherfuvarozás számára is igen nagy piaci részesedést jeleznek előre, erről árulkodik a Statista idei kimutatása.
Az sem mindegy, hogy ezt a lehetelten mértékű töltőinfrastruktúra építést az EU mely részén végezzük. Az EV-k magas ára miatt a gazdag északi országokban jelenik meg az elektromos autók iránti kereslet jelentős része. Szemléletes, hogy Hollandia rendelkezik Európai Unió töltőkapacitásának 30%-ával, szemben Romániával, ahol annak ellenére, hogy majdnem hatszor nagyobb, a töltőkapacitás kevesebb mint 1%-a található.
Ugyanakkor az EV-k árának csökkenése - amelyet a globális akkumulátorárak mérséklődése, kormányzati támogatások, az iparági méretgazdaságosság és a kínai gyártók közötti verseny serkent - miatt a legtöbb európai országban a hosszú távon az EV-k üzemeltetése gazdaságosabb lehet a hagyományos belső égésű motorral szerelt járművekhez képest. Ez jó hír az alacsonyabb jövedelmű kelet-európai térségnek, ahol ezzel egy időben már megjelenik az elektromos használtautók kínálata is.
Töltőhiány orvoslása érdekében ügyben már lépett az Európai Parlament, meghatározva azt a célt, hogy legfeljebb 60 kilométerenként elérhető legyen egy töltőpont.
Az autógyártók szerint ezen célok nem elégségesek és a töltőinfrastruktúra hiánya már gátolja a kibocsátásmentes járművek szélesebb körű elfogadását. A Tesla és a Mercedes például saját töltőhálózat kiépítésébe kezdett annak érdekében, hogy javítson a helyzeten.
A dolgok tehát nem úgy alakulnak, ahogyan az EU szeretné. Az idő pedig vészesen fogy főleg, ha figyelembe vesszük, hogy részben a belső égésű motorok kivezetésével 2030-ig a részleges és 2050-ig a teljes karbonsemlegességet akarja elérni az Európai Unió.
Szemlézte: Szepessy Marcell
Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon