A Royal Dutch Shell holland-angol multinacionális olajvállalat bejelentette, hogy kutatást indít partnereivel arról, hogy miképpen valósítható meg a hidrogén üzemanyagcellás technológia a hajózásban. A Reuters arról számolt be, hogy az első lépést Szingapúrban teszi meg a vállalat.
Az Egyesült Nemzetek Szervezete a hajózás területén azt a célt tűzte ki, hogy 2030-ig üzembe kell helyezni az első zéró széndioxid kibocsátású hajókat, amely cél elérését elősegíti a hidrogénnel hajtott úszó járművek kifejlesztése. Nehézséget okoz ugyanakkor, hogy a hidrogén előállítása időigényes és tárolására különösen ügyelni kell. Az is bonyolítja a felhasználást, hogy az üzemanyagcellákba épített katalizátor anyagát, a platinát csak korlátozottan lelhetjük fel a természetben.
Amennyiben sikerrel zárul a Shell kísérlete, szabad út nyílik a tisztább, hidrogén-meghajtású hajózás előtt és 2050-re elérhető az ágazatban a zéró-emisszió – nyilatkozta a vállalat szóvivője.
A próbát egy, már üzemben lévő roll-on/roll-off hajón – azaz egy olyan teherhajón, amelyen kerekes rakományt, például személygépkocsikat szállítanak és azok a saját kerekeiken hajtanak fel a hajóra – fogják elvégezni egy kiegészítő, hidrogén üzemanyagcellás tápegység beszerelésével. A Penguin International Ltd tulajdonában lévő hajó Szingapúr és a Shell Pulau Bukomban található gyártási helye között közlekedik. A vállalat fogja bérbe adni az üzemanyagcellát és magát a hidrogén üzemanyagot is. Az üzemanyagcellát pedig a SembCorp Marine Ltd és annak LMG Marin egysége fogja megtervezni és beszerelni.
Az együttműködés első fázisában a csapat megvalósíthatósági tanulmányt készít, majd a jövő év során beszerelik az üzemanyagcellát és a hajó 12 hónapon át üzemel vele.
Nick Potter, a Shell hajózási és tengerészeti, ázsiai-csendes-óceáni és közel-keleti vezérigazgatója úgy látja, hogy az üzemanyagcellák és a hidrogén egy ígéretes út a hajózás dekarbonizálásának eléréséhez.
Szemlézte: Spiesz Bianka