2025. március 17. 07:00 - Danube Institute

Visszanyerte a Panama-csatorna irányítását az USA?

A BlackRock befektetési vállalat és partnerei megszerezték a Hutchison Port Holdings és a Hutchison Port Group Holdings összes részvényét, így 80%-os tulajdonrészt szerzetek a Hutchison által üzemeltetett 43 kikötőben 23 országban, köztük Mexikóban, Hollandiában, Egyiptomban és Ausztráliában. A tranzakció keretén belül megszerezték a hongkongi cég panamai érdekeltségeit is, így az Atlanti- és Csendes-óceánt összekötő Panama-csatorna két bejáratánál található Balboa és Cristóbal terminálok felett is ellenőrzést nyertek

A 22,8 milliárd dollárra becsült üzlet véglegesítése még a panamai hatóságok jóváhagyására vár, akiknek el kell bírálniuk, hogy a panamai kikötők eladása megfelel-e az ország jogszabályainak. Emellett a panamai számvevőszék továbbra is vizsgálja a CK Hutchison 2021-ben megújított kikötőüzemeltetési koncesszióját. A vizsgálat több részletre is kiterjed: egyrészt Panama legfőbb ügyésze már korábban alkotmányellenesnek nyilvánította a szerződést, így e tekinteben a hatóságok a legfelsőbb bíróság döntésére várnak.

Az üzlet nem csupán gazdasági, hanem geopolitikai siker is lehet Washington számára, aminek segítségével visszaszoríthatja Kína befolyását az egyik legforgalmasabb tengeri útvonalon.

A Panama-csatorna üzembe helyezése óta a világkereskedelem egyik sarokköve volt: évente közel 12 ezer hajó halad át rajta, és ezek több mint háromnegyede amerikai kikötőkből indul vagy oda tart. Washington számára kulcsfontosságú, hogy biztosítsa a csatorna zavartalan működését és kizárja azokat a tényezőket, amelyek hátráltathatnák stratégiai érdekeit.

Donald Trump évek óta figyelmeztetett a kínai vállalatok térnyerésére Panama kikötőiben, sőt, többször azt állította, hogy Peking de facto ellenőrzése alá vonta a csatornát. Bár ezt a panamai kormányzat többször cáfolta, a BlackRock-felvásárlás egyértelműen csökkenteni kívánja a kínai befolyást, hiszen a kikötők mostantól amerikai kézben lesznek. Az elmúlt időszakban az USA komoly diplomáciai nyomást gyakorolt az országra, és Marco Rubio külügyminiszter első külföldi útja során a többi között ezt a kérdést tárgyalta meg Panama vezetőivel. A találkozó után kijelentette, hogy Panama nem kíván többé részt venni az Egy-Övezet-Egy-Út kezdeményezésben.

Kína jelenléte nőtt az elmúlt években a latin-amerikai térségben, és egyre nagyobb szerepet vállalt az itteni országok gazdasági és infrastrukturális fejlesztésében is. Az állami kontroll alatt működő kínai vállalatok – például a COSCO és a China Merchants Group – számos stratégiai kikötőt működtetnek szerte a térségben, ami egyre nagyobb aggodalmat keltett Washingtonban.

A BlackRock-üzlet ezzel szemben egy ritka példája annak, amikor az Egyesült Államok magántőke segítségével próbálja visszaszorítani Kína gazdasági térnyerését.

Bár a BlackRock egy független vállalat, az amerikai kormány számára stratégiai előnyt jelent, hogy a Panama-csatorna kapui immár amerikai ellenőrzés alá kerültek.

A CSIS (Center for Strategic and International Studies) által március 6-án publikált tanulmány kifejti, hogy tranzakciót követően az USA-nak még így is lesznek gyenge pontjai a kikötők üzemeltetése tekintetében. Az egyik eldöntetlen kérdés, hogy az új tulajdonosok Balboában és Cristóbalban lecserélik-e a kínai a digitális infrastruktúrát, amelynek segítségével a kínai titkosszolgálatok megfigyelhetik a belső rendszereiket. 2024 szeptemberében az Egyesült Államok Képviselőházának Belbiztonsági Bizottsága és a Kínai Kommunista Párttal foglalkozó Különbizottság közös jelentést adott ki, amely kimutatta, hogy a Kínai Népköztársaság tulajdonában lévő Shanghai Zhenhua Heavy Industries Company Limited (ZPMC) által gyártott hajó-rakpart daruk jelentős kiberbiztonsági és nemzetbiztonsági kockázatot jelentenek az Egyesült Államok és szövetségesei számára. 2023-ban hat ilyen darut szereztek be Balboa kikötőjébe, és további hetet Cristóbalban.

A ZPMC emellett nyomást gyakorolt az üzemeltetőkre, hogy távoli hozzáférést biztosítsanak daruikhoz, állítólag műszaki hibaelhárítás céljából.

A kutatók továbbá hozzáteszik, hogy a Hutchison nem az egyetlen felhasználója a ZPMC daruinak vagy más kínai eszközöknek a csatorna mentén. A Manzanillo Nemzetközi Terminál, Panama karibi partvidékének legnagyobb kikötője ugyan a seattle-i székhelyű Carrix, Inc. tulajdonában van, de 2024 októberében hat új híddarut szerzett be a ZPMC-től.


Ryan Berg, az intézet Amerikai Programjának igazgatója (Director of American Programs) úgy fogalmazott, hogy

ez egy lehetőség arra, hogy a saját javunkra fordítsuk azokat a globális folyamatokat, amit Kína indított el azzal, hogy kikötőket vásárol és épít világszerte.”

A mexikói kikötők felvásárlása különösen fontos lehet a kábítószer-kereskedelem elleni harc szempontjából is. Az utóbbi években a Lázaro Cárdenas, Manzanillo és Ensenada kikötők váltak a fentanil és más illegális szerek fő belépési pontjaivá Észak-Amerika felé. A mexikói hatóságok 2015 és 2023 között 273 millió adag fentanilt foglaltak le ezekben a kikötőkben, ami rávilágít arra, hogy az ellenőrzés átvétele milyen szerepet játszhat a szervezett bűnözés elleni küzdelemben.

Az USA és a latin-amerikai országok kapcsolata rengeteg történelmi sérelemtől terhelt. A hidegháború során és azt megelőzően az Egyesült Államok a Monroe-elvre hivatkozva többször beavatkozott az itteni országok belügyeibe, amiből kifolyólag a lakosság egy része elnyomóként tekint rá. 1977-ben az Egyesült Államok azért adta át a csatorna irányítását a helyi hatóságoknak, mert úgy ítélte meg, hogy az amerikai katonák jelenléte a társadalmi elégedetlenség eszkalálódásához vezethet, ami ellehetetlenítené a csatorna hatékony védelmét. A panamai hatóságok a több hetes diplomáciai nyomást követően valószínűleg jóváhagyják majd a BlackRock-üzletét, de a taktikai sikert párbeszéd és kölcsönös bizalom révén tudja az USA hosszú távon kamatoztatni.

Szemlézte: Tóth Zsombor

Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon

komment
süti beállítások módosítása