2024. május 07. 16:00 - Danube Institute

Mexikó az USA új stratégiájának nyertese

Mexikó jelentőségének növekedése párhuzamos az Egyesült Államok átalakuló termelési folyamataival – a Kínától történő “leválasztás” (decoupling) stratégiájában az ország déli szomszédja emelkedik ki nyertesként.

shutterstock_1072801538.jpg

A Mexikóban történő gyártás vagy előállítás vonzó azon vállalatok számára, amelyek a pandémia korszakában az ellátási láncok elakadásával néztek szembe, vagy a geopolitikai bizonytalanság közepette csökkenteni akarják az USA és Kína közötti kereskedelemtől való függőséget.

Ez az úgynevezett „nearshoring”, amikor a vállalatok a termelési létesítményeket közelebb hozzák a hazai piacokhoz.

Egy, a CNN hírportálnak nyilatkozó szakértő, Alberto Ramos szerint a “nearshoring” gyakorlatának előrelátható elhúzódása és a globális ellátási láncok átrendeződése mellet Mexikónak megvan az esélye a hosszú távú sikerre, főleg a termelői piacon. Az elmúlt években érzékelhető volt egyfajta versengés Kína és Mexikó között az amerikai piacokra való betörés kérdésében és jelenleg úgy néz ki, hogy Mexikó kedvezőbb helyzetet volt képes kiharcolni magának. A Morgan Stanley adatai szerint a latin-amerikai országnak sikerült visszaszorítania Kínát, mint az USA legnagyobb exportőre – saját gazdaságának 40%-át jelentő feldolgozóiparának hála.

Katherine Tai, az Egyesült Államok kereskedelmi képviselője a CNN műsorvezetőjének, Julia Chatterley-nek elmondta, hogy az ellátási láncok miatt az amerikai gazdaság a múltban túlzottan függött a kínai gazdaságtól.

„A kihívás számunkra az, hogy hogyan tudunk nagyobb rugalmasságot teremteni a gazdaságban és a kereskedelemben. Mert jelenleg, ahogyan a kereskedelem működik, az ellátási láncaink annyira összefonódtak, és olyan nagy mértékben koncentrálódtak a kínai gazdaságra, hogy mindannyian rendkívül sebezhetőnek érezzük magunkat, mert ezek az ellátási láncok törékenyek” - mondta Tai.

A változó geopolitikai helyzet és verseny közepette mind az amerikai, mind a kínai vállalatok felismerik a potenciált a mexikói gyártásban:

az alacsony munkaerőköltségek, az amerikai piacok földrajzi közelsége és az USA-Mexikó-Kanada (USMCA) megállapodás - egy 2020-ban létrejött szabadkereskedelmi megállapodás, amely költséghatékonyabbá és eredményesebbé teszi az észak-amerikai kereskedelmet - mind olyan tényezők, amelyek hozzájárulnak a potenciális fellendüléshez.

Mexikó geopolitikai és geostratégiai szerepét hangsúlyozva, gazdasági képességeinek kihasználásával a nemzetközi vetélkedés egyik színterévé alakult.

A USA elszakadási törekvései azonban negatív következményekkel is járhatnak – a Kínától való eltávolodás folyamán az ázsiai országnak új lehetőségeket is nyithat: a kilépő piac helyébe újak felkeresésével a komplex amerikai vámok és kereskedelmi szabályozások nélkül képesek fogyasztókat és felvevőket találni.

Mexikó az autógyártás egyik globális központja; az Egyesült Államokban működő nagyvállalatok - köztük a General Motors, a Ford, a Stellantis és még egy tucatnyi más vállalat - üzemei is működnek itt. Gyakorlatilag minden amerikai autógyártó függ a Mexikóból származó alkatrészektől, mivel ezek lényegesen olcsóbbak lehetnek, mint az USA-ban gyártottak.

Az olyan szabadkereskedelmi megállapodások, mint az USMCA azt jelentik, hogy az amerikai, mexikói és kanadai vállalatoknak kevesebb akadállyal kell szembenézniük az alkatrészek Észak-Amerikán keresztüli mozgásában, értékesítésében és vásárlásában. 2018-ban az USA megemelte a Kínából származó behozatalra kivetett vámokat, ami megdrágítja a kínai áruk bejutását az amerikai piacokra, és elriasztja a vállalatokat attól, hogy a kínai ellátási láncokra támaszkodjanak.

Miközben a mexikói feldolgozóipar növeli az USA-ba irányuló exportot, a kínai vállalatok Mexikót használhatják útvonalként, hogy elkerüljék a kínai árukra kivetett amerikai vámokat

- állítja a Xeneta, egy tengeri árufuvarozási tarifákat összehasonlító és piacelemző platform. A Xeneta által elemzett konténer-kereskedelmi statisztikák szerint a Kínából Mexikóba irányuló konténer-export januárban csaknem 60%-kal nőtt az egy évvel korábbihoz képest. A Kínából Mexikóba irányuló export megugrása arra enged következtetni, hogy „az importőrök megpróbálják megkerülni az amerikai vámokat” - írta Peter Sand, a Xeneta vezető elemzője egy március 15-i kutatási jegyzetében.

A gyártási és ellátási láncok globális tájképe mélyreható átalakuláson megy keresztül, jelentős elmozdulásokkal a nearshoring felé, és Mexikó az ipari növekedés kulcsfontosságú központjává válik. Monterrey-ben, Mexikó északi ipari motorjában tapintható a gazdasági tevékenység folyamatos pörgése.

A nagyvállalatok pedig stratégiailag pozícionálják magukat Mexikóban, a tartós növekedés és a jobb piacra jutás ígérete érdekében.

Ennek egyik kiemelkedő példája a Tesla azon döntése, hogy új gyártóüzemet hoz létre Monterrey-ben. Elon Musk, a cég vezérigazgatója azt hangsúlyozta, hogy ez inkább kapacitásbővítést, mint helyettesítést jelent. Ez a lépés kiemeli Mexikó stratégiai fontosságát az elektromos járművek (EV) globális ellátási láncában, tovább erősítve az ország státuszát az autógyártásban.

Mexikó vonzereje túlmutat az olyan amerikai vállalatokon, mint a Tesla. Ugyanis a kínai cégeket, köztük az elektromos járműveket gyártó BYD-t is egyre inkább foglalkoztatja Mexikó kedvező üzleti környezete. A BYD terjeszkedési tervei nemcsak a mexikói piac iránti érdeklődést jelzik, hanem stratégiai pozicionálást is az Egyesült Államokban való esetleges jövőbeli terjeszkedéshez, kihasználva Mexikó közelségét és kereskedelmi megállapodásait.

Mexikó gyártási központtá válásának jelentőségét alátámasztják a Morgan Stanley elemzőinek előrejelzései, akik a következő öt évben az Egyesült Államokba irányuló mexikói export jelentős növekedését várják. A kereskedelem fellendülése tükrözi a globális ellátási láncok fejlődő dinamikáját, ahol a közelség, a költséghatékonyság és a piacra jutás kulcsszerepet játszik a stratégiai döntéshozatalban.

A nearshoringra való áttérés és a mexikói gyártási tevékenységek konszolidációja azonban nem mentes a kihívásoktól.

A gyárak áthelyezése jelentős idő-, tőke- és humánerőforrás-beruházásokat igényel. A vállalatoknak el kell igazodniuk a logisztikai összetettség és a szabályozási keretek között, hogy hatékonyan kihasználhassák a nearshoring előnyeit.

Ezen akadályok ellenére a mexikói jelenlét hosszú távú előnyei meghaladják számos multinacionális vállalat kezdeti költségeit. A globális kereskedelem változó környezete szélesebb körű következményekkel jár a nemzetközi kapcsolatokra és a kereskedelmi megállapodásokra is. Ahogy a kínai befektetések növekednek Mexikóban, az elemzők arra számítanak, hogy ez a tendencia jelentős vitatéma lesz az Egyesült Államok-Mexikó-Kanada megállapodás (USMCA) 2026-ra tervezett felülvizsgálata során.

Mexikó integrációja a globális ellátási láncokba átalakítja a geopolitikai dinamikát, elősegíti a gazdasági partnerségeket, és új lehetőségeket kínál az együttműködésre és a versenyre.

Mexikó gyártási központtá válása a globális ellátási láncok szélesebb körű trendjeit tükrözi, amelyeket a nearshoring és a stratégiai átszervezések jellemeznek. A Monterrey-ben és más ipari központokban történő beruházásokat övező lelkesedés hangsúlyozza Mexikó tartós vonzerejét a gyártási műveletek célpontjaként.

Szemlézte: Pálházi-Nagy Fanni

Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon

komment
süti beállítások módosítása