2024. szeptember 01. 09:00 - Danube Institute

Milyen hatással van egymásra az elektromos autóipar és Afrika?

Az üzemanyagárak emelkedése közepette Etiópia figyelemre méltó átalakuláson megy keresztül a közlekedési ágazatban. A fővárosban, Addisz-Abebában az elektromos járművek (EV-k) egyre gyakoribbá válnak – az ország folyamatosan lépéseket tesz a fenntartható közlekedés felé. Ez a váltás nem csupán a környezetvédelmi aggályokra adott válasz, hanem stratégiai lépés is a drága üzemanyagimporttól való függőség csökkentése és az ország bőséges megújuló energiaforrásainak kihasználása érdekében. 

shutterstock_1721651674.jpg

Jelenleg megközelítőleg 100 000 elektromos jármű van Etiópiában – az etióp kormány szerint ez a szám 2032-re több mint négyszeresére fog nőni. Ez nagyrészt azért van így, mert a kormány az év elején rendkívüli módon betiltotta a gázüzemű személygépkocsik behozatalát - a világon elsőként.

Emellett csökkentette az importált autókra kivetett vámot is: a benzinüzemű járművek adója a betiltás előtt akár 200% is lehetett, ami sok etiópiai számára megfizethetetlenül drágává tette az autótulajdonlást. Az ország pénzügyminisztériuma szerint azonban a teljesen összeszerelt elektromos járművek importadója mindössze 15%. Ezek a döntések részei azoknak a kormány általi erőfeszítéseknek, hogy több elektromos járművet helyezzenek az utcákra.

A jelentős adócsökkentés ösztönözte a helyi EV-gyártást is. Az olyan vállalatok, mint az etiópiai székhelyű Belayneh Kindie Group

elkezdték az EV-k helyi összeszerelését Kínából importált alkatrészek felhasználásával, és élvezik az ezen alkatrészekre kivetett majdnem nulla százalékos importvám előnyeit.

Besufekad Shewaye, a Belayneh Kindie Group egyik vezetője megjegyezte, hogy az EV-k egyre népszerűbbek az országban. „Manapság a legtöbb járműtulajdonos az EV-ket részesíti előnyben, különösen a könnyű járműveket” - mondta Shewaye. „A kereslet napról napra nő.”

Etiópia elektromos járművek felé való fordulását gazdasági és környezetvédelmi megfontolások egyaránt vezérlik. Az üzemanyagimport jelentősen megterheli az ország pénzügyeit – különösen úgy, hogy Etiópia villamos energiájának 96%-a tiszta vízenergiából származik, amelynek potenciálját hiba lenne nem kihasználni. Az elektromos járművekre való áttéréssel Etiópia csökkentheti üzemanyagimport-számláját, miközben a szén-dioxid-kibocsátást is mérsékli. 

„Etiópia valóban egy tiszta energiával rendelkező ország” - mondta Jane Akumu, az ENSZ Környezetvédelmi Programjának (UN Environment Programme) kenyai programfelelőse. „Miért importáljanak olajat, miközben van helyi áram, amelyet ténylegesen használhatnak a járműveikhez?”.

Az etióp kormány felismerte a megújuló energiaforrásokban rejlő lehetőségeket, és a szegénység csökkentésére és a gazdaság modernizálására irányuló szélesebb körű stratégiája részeként kezdte el az elektromos járművek népszerűsítését.

Az a döntés, hogy a kormány januárban teljes tilalmat rendelt el a gázüzemű autók behozatalára, sokakat meglepett, beleértve a régióban élőket is. „Nem tudtuk, hogy a kormány teljes mértékben támogatni fogja a széleskörű tilalmat” - mondta Akumu.

Az elektromos járművek piacának gyors növekedése ellenére az országban továbbra is vannak kihívások. Az elektromos járművek beszerzési költségei még mindig magasak, ami azt jelenti, hogy a járművek birtoklása nagyrészt a magas jövedelmű csoportokra korlátozódik. Iman Abubaker, aki a World Resources Institute fenntartható közlekedéssel foglalkozó munkatársa megjegyezte, hogy bár az elektromos járművek elterjedése növekszik, a magas kezdeti költségek sok etiópiai számára akadályt jelentenek. „Ami az EV-k vásárlóit illeti, egyértelműen mind a magas jövedelműek csoportjába tartoznak” - mondta Abubaker.

A probléma megoldása érdekében olyan szervezetek, mint a World Resources Institute nagyobb beruházásokat szorgalmaznak az elektromos buszok és a tömegközlekedés fejlesztése érdekében. Ezáltal a hatékony, alacsony károsanyag-kibocsátású járművek minden ember számára elérhetővé válnának, ami segítene demokratizálni az EV-forradalom előnyeit.

Assefa Hadis Hagos, az etióp Közlekedési és Logisztikai Minisztérium közlekedési tanácsadója optimizmusát fejezte ki az eddig elért eredményekkel kapcsolatban. Mint mondta, a kormány „jónak látja” az átállás ütemét, és továbbra is elkötelezett a benzinüzemű autók okozta klíma- és környezetszennyezés csökkentése mellett.

Etiópia fejlesztéspolitikája a benzinüzemű autók betiltásával kapcsolatban úttörő szerepet tölt be az afrikai EV-piacon. Bár egyetlen más afrikai ország sem vezetett be hasonló tilalmat, az elektromos járművek irányába mutató tendencia egyre nagyobb lendületet vesz a kontinensen.

A szomszédos Kenyában például egyre népszerűbbek az elektromos motorkerékpárok, a helyi boda bodák.

Miután a kenyai kormány adókedvezményeket vezetett be, az elektromos motorkerékpárok száma egyetlen év alatt 500%-kal ugrott meg, néhány százról körülbelül 3000 motorra. Ennek a váltásnak máris pozitív hatásai vannak, többek között csökkent a zajszennyezés Nairobi egyes részein.

Addisz-Abebában a városi hatóságok további intézkedéseket hoztak az elektromos járművek népszerűsítésére, a többi között megtiltották az üzemanyaggal működő motorkerékpárok engedélyezését. Az év elején a város bevezette első elektromos buszflottáját, ami tovább erősíti a fenntarthatóságra való ösztönzést.

Az elektromos járművek iránti gyorsan növekvő kereslet Etiópiában és Afrika más részein a mobiltelefonos forradalom kezdeti napjaira emlékeztet. „Pontosan úgy tekintek az elektromos járművekre, ahogyan 30 évvel ezelőtt a mobiltelefon-piacra tekintettünk” - mondta Moses Nderitu, a BasiGo elektromos buszokat gyártó cég kenyai ügyvezető igazgatója. „Amikor a világ többi része elkezdte bevezetni a mobiltelefonokat, [Afrikában] nem volt infrastruktúra. Nagyon kevés ember volt, akiknek volt telefonkapcsolata. Ma, ha megnézzük Nairobit, alig találunk valakit telefon nélkül”.

Ahogyan a mobiltelefonok mindenütt elterjedtek Afrikában, úgy az elektromos járművek is mindenütt jelen lehetnek az elkövetkező években.

Ahhoz azonban, hogy ez az elképzelés valóra váljon, sokkal több infrastrukturális beruházásra és kormányzati támogatásra van szükség. A kontinens országainak töltőhálózatokat kell kiépíteniük, támogatásokat kell nyújtaniuk, és olyan politikákat kell kialakítaniuk, amelyek ösztönzik az elektromos járművek elterjedését. 

Etiópia továbbra is élen jár és ezzel példát mutat a többi afrikai ország számára. Az ország ambiciózus tervei és az EV-ágazatban elért gyors fejlődés egy olyan jövőbe enged bepillantást, ahol a tiszta, fenntartható közlekedés mindenki számára elérhetővé válhat. További elkötelezettséggel és innovációval Etiópia elektromos jármű forradalma egy zöldebb, fenntarthatóbb Afrika felé vezethet. A kontinens ráadásul gazdag ásványi nyersanyagokban is – a tiszta energia fellendülésének periódusában pedig egyre inkább felértékelődik a lelőhelyek fontossága, ezzel is újrapozícionálva Afrikát a nemzetközi gazdasági és politikai kapcsolatrendszerek viszonylatában.

Szemlézte: Pálházi-Nagy Fanni

Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon

komment
süti beállítások módosítása