Egyre több social media platformot árasztott el Olivia Krolczyk esete, aki „nem megfelelő” szóhasználata miatt került vitába egyetemi professzorával.
A Cincinnati Egyetem másodéves kémia szakos hallgatója a nemek a populáris kultúrában című órára leadott dolgozatában szereplő „biológiai nő” kifejezés használatáért elégtelen osztályzatot kapott tanárától, Melanie Nippe-től, aki a kifejezést „kirekesztőnek” értékelte. A tanárnő megrovásban részesült az eset után, melyre azzal reagált, hogy
szükségesnek érezte a befogadó nyelvhasználatra való nevelést, hogy a többi diák számára biztonságos tanulási környezetet biztosítson a kurzus vitafórumain”.
A történéseknek világméretű figyelmet adott az, hogy Olivia egy TikTok videóban számolt be az eredményről és annak körülményeiről.
@oliviakrolczyk Emailed her and was told using the term is transphobic � be for real
♬ original sound - oliviakrolczyk
A kurzus záró projektjéhez Nipper arra kérte a diákjait, hogy válasszanak egy, a feminizmushoz kapcsolódó témát. Olivia úgy döntött, hogy a női sportolók által a történelem során tapasztalt változásokat kutatja, valamint a jogokat és lehetőségeket, amelyeket az atlétikában kaptak és amelyekért harcoltak.
A projektje olyan témákat is tárgyalt, mint az első nő, aki részt vett az olimpiai játékokon, vagy az olyan női sportolók küzdelme, mint Riley Gaines aki a transznők női sportokban való részvétele ellen kampányolt.
A kutatás azzal zárult volna, hogy a hallgató kitér arra, hogyan "veszélyeztetik ezeket a jogokat és lehetőségeket azáltal, hogy a férfiak is versenyezhetnek a női sportokban".
Melanie Nippe professzor szerint a "biológiai nők" kifejezés, amelyet a dolgozat javaslatában használt Olivia, "kirekesztő és nem megengedett ezen a kurzuson, mivel tovább erősíti a heteronormativitást" és arra kérte a hallgatót, hogy a nők jogaira (nem csak a "nőneműekre") koncentráljon projektjében.
Ahogy azonban az ebben a második TikTok videóban is hallatszik, a szavak megváltoztatása ellehetetlenítené a projekt megvalósítását és értelmetlenné tenné a szöveget.
@oliviakrolczyk I will continue to post updates and I hope this clears up a few things
♬ original sound - oliviakrolczyk
A másodéves jelentette az esetet az iskolának, melynek következtében az egyetem Nemek Közötti Egyenlőségi Irodája beleegyezett, hogy egy másik professzor osztályozza le a dolgozatot. Emellett pedig, pedig
felszólították a tanárnőt, hogy végezzen el egy „képzést az egyetemi szólásszabadságról szóló szabályzat követelményeiről”, valamint megrovásban részesítették,
amit Ashley Currier, a Cincinnati Egyetem Női, Nemi és Szexuális Tanulmányok Tanszékének vezetője adott ki. A megrovás szövege kitért arra is, hogy a 2024/2025-ös tanév végéig minden tantervet legalább két héttel az órák kezdete előtt be kell nyújtania (...) felülvizsgálatra és jóváhagyásra”, továbbá hogy a „UC szabályzatának bármilyen más megsértése további fegyelmi intézkedéseket vonhat maga után, egészen a felmondásig”.
A transzneműek sportversenyeken való részvétele és ennek hatásai már jóideje számos kutatás és szabályozás alapját képezik,
köztük a Cathy Devine tanulmánya is, ami azt vizsgálja, hogy a nemek szerint lebontott adatok elvesztése milyen következményekkel járhat.
A disszertáció kitér arra is, hogy
a nemi identitásra való jogosultság kritériumai nagy valószínűséggel aránytalanul érintik a női kategóriákat és a versenyszerű csapatsportokat,
ami annak köszönhető, hogy ezekben a tevékenységekben aránytalanul nagy a férfiak száma. Az adatok szerint a női labdarúgók 12%-a és a női golfozók 6%-a lehet transznemű nő (biológiai férfi), míg a férfi labdarúgók kevesebb mint 1%-a és a férfi golfozók 1%-a lehet transznemű férfi (biológiai nő).
Szemlézte: Potsay Zille Csenge
Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon