2025. február 14. 07:00 - Danube Institute

A változó szélirány elfújta a woke nézeteket az amerikai vállalatokból

Donald Trump elnök elrendelte a szövetségi kormányzat DEI (Diversity, Equity, Inclusion) - azaz sokszínűség, méltányosság és befogadás - programjainak megszüntetését és az ezekért felelős hivatalok bezárását. Az érintett tisztviselőket először fizetett szabadságra küldik, majd elbocsátják.

Az állam által fenntartott DEI projekteket Trump és támogatói is régóta kritizálják: úgy látják, hogy az ilyen kezdeményezések rontják az adott szervezet hatékonyságát, hiszen kompetencia helyett humanitárius szempontok alapján vesznek fel alkalmazottakat. Trump megígérte: ha elnök lesz, a teljes DEI-projektet fel fogja számolni szövetségi szinten, ennek állt most neki.

Stratégiát váltva több cégvezető is úgy döntött, hogy más területekre helyezi a fókuszt és megszünteti az éveken át tartó társadalmi és politikai szerepvállalását.

Ennek a pálfordulásnak megannyi oka lehet: számtalan vásárló és részvényes elutasítja, hogy a cégek politikai vagy társadalmi kérdésekben állást foglaljanak, mert úgy érzik, hogy az üzleti érdekek elé helyezik az ideológiai szempontokat. Érezhető, hogy Trump és más konzervatív politikai erők nyomást gyakorolnak a vállalatokra annak érdekében, hogy térjenek vissza a „politika-mentes” működéshez.

Emellett a DEI és ESG (Környezeti, Társadalmi és Irányítási) programok jogi kihívásokkal is szembenéznek. Példának okáért egyes esetekben a pozitív diszkriminációs intézkedések miatt a munkáltatókat perbe fogták, mivel ezek a programok bizonyos csoportok előnyben részesítésével másokat hátrányosan érintettek. Az ESG útmutatások során pedig a vállalatoknak számos szabályozási követelménynek kellet megfelelniük, amelyek iparáganként eltértek. A nem megfelelő jelentéstétel vagy az ESG célok elérésének elmulasztása jogi következményekkel járt.

Egyéb indok lehet az is, hogy a jelenlegi gazdasági realitások mást diktálnak, hiszen a magas infláció és a gazdasági bizonytalanság miatt a menedzsmentek a költségcsökkentésre összpontosítanak, és megszüntetik azokat a kezdeményezéseket, amelyek nem hoznak közvetlen kereskedelmi hasznot.

Összességében is elmondható, hogy a gazdasági élet az elmúlt években kulturális csatatérré változott, hiszen az úgynevezett „woke marketing”-be és egyes társadalmi kampányokba (pl.klímavédelem, LMBTQ-jogok) a cégek teljes mellszélességgel beleálltak és tömérdek erőforrást fordítottak ezeknek a megvalósítására, miközben a közvélemény sok esetben kifejezetten negatívan reagált. Ezért egyre több nagyvállalat – mint a Google, a Walmart és a Meta – visszafogottabbá teszi közéleti aktivitását azért, hogy elkerülje a politikai és üzleti kockázatokat.

A Google egy e-mailben tájékoztatta az alkalmazottait arról, hogy többé nem fog meghatározni felvételi kritériumokat azért, hogy növelje a sokszínűséget a foglalkoztatottak között, hanem újra a képességekre és végzettségekre koncentrálnak

számolt be elsőként a The Wall Street Journal. A cég továbbá azt is felülvizsgálja, hogy folytassa-e DEI programjait és közzétegye-e a DEI jelentéseket, bár továbbra is fenntart erőforrásokat a hátrányosan képviselt munkavállalók számára.

A Walmart az utóbbi időben jelentős változtatásokat hajtott végre a DEI programjaiban. A vállalat bejelentette, hogy megszünteti a faji egyenlőséggel kapcsolatos képzési programokat az alkalmazottai számára, és felülvizsgálja azokat, amelyek célja a beszállítói sokszínűség növelése. Ezenkívül a vállalat arról is döntött, hogy nem hosszabbítja meg a Center for Racial Equity nevű nonprofit kezdeményezés támogatását, és megszünteti részvételét a Human Rights Campaign Corporate Equality Indexében, amely az LMBTQ munkahelyi politikákat értékeli. John Furner, a Walmart vezérigazgatója szerint ezek a változtatások a vállalat folyamatos fejlődésének részét képezik. Ez egy drasztikusan más üzleti stratégia a cég 2024-es Pride kampányához képest.

Január elején Mark Zuckerberg vezérigazgató jelentősen más irányt határozott meg a Meta belső és külső szabályzataiban. Ezek közé tartozik a „szabad véleménynyilvánítás helyreállítása” a multinacionális technológiai konglomerátum különböző platfromjain, valamint a „gyűlöletkeltő magatartás” szabályzat módosítása, amely mostantól engedélyezi a nemi identitással kapcsolatos kritikát.

Az egyik belső intézkedés, amely felháborította a Meta „woke” alkalmazottait, az volt, hogy eltávolították a női higiéniai termékeket - mint a tampon - a férfi mosdókból, amelyeket korábban a nem bináris és transznemű munkavállalók számára biztosítottak.

Tehát a Meta is felhagy a DEI-kezdeményezésekkel, beleértve a toborzási, képzési és kiválasztási folyamatokat is. Janelle Gale, a Meta humánerőforrásért felelős alelnöke kifejtette, hogy az Egyesült Államokban a DEI-t érintő jogi és politikai környezet változik, különösen a Legfelsőbb Bíróság legutóbbi döntései nyomán, amely új megközelítést jeleznek a DEI-vel kapcsolatban. Gale szerint a "DEI" kifejezés mára megosztóvá vált, és egyesek úgy vélik, hogy bizonyos csoportok előnyben részesítését sugallja másokkal szemben. A változások részeként a Meta megszünteti a DEI csapatát, valamint az egyenlőségi és befogadási programokat és a képviseleti célokat, illetve felhagy a "diverz jelöltek" megközelítés alkalmazásával. Maxine Williams, a Meta korábbi diverzitásért felelős vezetője új szerepkörben folytatja munkáját, amely immár az akadálymentességre fókuszál. A vállalat közleménye szerint a jövőben olyan programokat kíván kialakítani, amelyek a méltányos és következetes gyakorlatok alkalmazására összpontosítanak, függetlenül az egyének hátterétől.

A listát hosszasan lehetne még sorolni, ugyanis a Disney, a Jack Daniel’s, a Harley Davidson, a McDonald’s, vagy éppen a Boeing is változtat korábbi megközelítésén. Egyértelműen látszik, hogy az üzleti mogulok és a nagy befolyással rendelkező cégek igyekeznek újra pozícionálni magukat és alkalmazkodnak az új politikai környezethez.

Szemlézte: Tóth Zsombor

Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon

komment
süti beállítások módosítása