A török Karpowership vállalkozás egyedi piaci rést talált meg 2010-es megalapításával. A cég hajói úszó erőműként szolgálnak, megfelelő fogadókapacitással és tengerparti kapcsolattal bárki megvehet több száz megawattnyi villamosenergiát heteken belül a világ bármely pontján. A hajók következő célpontja pedig az orosz légicsapásokkal sújtott Ukrajna lehet.
A világgazdaságban az egyik legnehezebben tervezhető erőforrás az elektromos energia. Az áramfogyasztás teljes egészében a társadalom és a gazdaság napról-napra változó igényeitől függ, amit csak nagy trendekben lehet előrejelezni. A szükséges infrastruktúra kiépítése pedig évekbe is telhet – elég, ha csak hazánk Paks 2 projektjére gondolunk. Erre a problémára kínál megoldást sok országnak a Karpoweship török cég.
Alapvető szolgáltatása, hogy nagy hajókon visz teljes erőműveket egy-egy országba, s a hálózatra csatlakozva máris indulhat az áramtermelés.
A hajók hatalmas turbinái amúgy is jelentős áramtermelők. Már 1929-ben előfordult, hogy az USS Lexington repülőgép-hordozót egy tengerparti amerikai város, Tacoma áramellátására állították be ideiglenesen, amikor a szárazság miatt a közeli vízierőművek nem termeltek megfelelő mennyiségű energiát. A Karpowership a hajókra telepíthető potenciális kapacitást sokszorozza meg. Nem a hajók motorjai, hanem külön erőművek termelik az áramot. Egy-egy hajó akár 500 megawattot is képes leadni. Összehasonlításképpen: Paks 2000 megawattot ad le, és ezzel az ország áramtermelésének több mint 50%-át biztosítja.
Főleg fejlődő, gyorsan bővülő gazdaságú és népességű országok veszik igénybe a szolgáltatást, ahol az infrastruktúra gyenge lábakon áll. Nyugat- és Dél-Afrika számos országában több mint 10%-ot jelent az áramtermelésben a török flotta és nemcsak a tengerparti országok kaphatnak: Mozambikon keresztül Zambia is vásárol a Karpowership szolgáltatásából.
A vállalkozás nagyon erős befolyási eszköze Törökországnak. A céggel kötött ügyletek gyakran követik Erdogan elnök hivatalos diplomáciai látogatásait. Innovatív technikai segítségről van szó: nem kell hozzá nagy elköteleződés, nem szükséges hatalmas projekteket indítani és a gazdaság hosszú távú irányát előre eldönteni.
A Karpowership képében könnyű, gyors és kevés elköteleződéssel kecsegtető segítséget kaphatnak a harmadik világ országai.
A gazdasági összeomlással küzdő Kuba energiaellátását is kisegítik a hajók, állítólag kevesebb zajjal és szennyezéssel, mint amit a régi kubai hőerőművek okoznak.
Ettől függetlenül környezetvédelmileg nincs jó hírük ezeknek a járműveknek. A cég hajói a legegyszerűbben elérhető fűtőolajat használják energiatermelésre, ezzel pedig más hőerőművekhez képest is kiemelten szennyezik a környezetet. Megkezdődött az átállás biodízelre és gázra, de ez még messze nincs befejezve. A cég dél-afrikai szerződése ellen ezért is tiltakozik több környezetvédő csoport. Mások egyszerűen azt kifogásolják, hogy a rövid távú megoldásokat kínáló török társasággal a kormány nem kevesebb, mint húsz évre akar szerződni az áramellátásról.
OUTA is busy with a legal challenge against government to stop the irrational 20 year, R220 billion plus #Karpowership deal that will add a measly 1200MW to the grid. You can help us by DONATING to fund our case. Any amount welcome: Click here https://t.co/QdK5p1Vo9s https://t.co/5IoPK5Z2Ol
— OUTA (@OUTASA) January 21, 2023
Környezetvédelmi és gazdaságossági viták mellett a cég életében messze a legnagyobb kérdés az esetleges részvétel Ukrajna ellátásában. Jelenlegi tervek szerint a bolgár és román hálózatra csatlakozva szolgáltathatnak a cég hajói akár 2000 megawattnyi áramot az oroszok által megtámadott országnak.
Turkish floating power plant owner Karpowership signs pact with state-owned trader JSC Energy Company of Ukraine to enhance electricity supply cooperation and fast-track use of 500 megawatts powerships to alleviate nation's energy crisishttps://t.co/DilLlZYRXs
— DAILY SABAH (@DailySabah) January 26, 2023
Az orosz-török viszonyon valószínűleg nem ront a kérdés, mert a gyengélkedő Moszkvának szüksége van a szankciókat nem követő Isztambul által kínált gazdasági kijáratra.
Ha az Ukrajnának szállított fegyveres török drónokon nem vesztek össze, néhány erőművön nem fognak. Kérdéses azonban, hogy a hajók áldozatául esnek-e szabotázsakciónak. Az egyre elkeseredettebb orosz hadvezetést tekintve ez nem lenne meglepő. Ha pedig ez bekövetkezik, Törökország instant befolyásszerző eszközei gyorsan lehetnek egy török-orosz konfliktus gyútjópontjai.
A Karpowership különleges hajói a jövőben is nagy jelentőségűek lehetnek. Az áramellátás kérdése ugyanis egyre fontosabb és fontosabb lesz és különösen nagy kérdés, hogy krízisek, háborúk esetén hogyan javítható a hálózatok túlélése. Miközben a török úszó erőművek nem javítják meg a vezetékeket és a transzformátorokat, az energiaforrásokat biztosíthatják. Hatalmas, kéményekkel teletűzdelt sziluettjük új, sokkal ellenállóképesebb hálózatok időszakának eljöttét jelzik, amely az új geopolitikai instabilitás korában jó hír.
Kíváncsi vagy, hogyan eszkalálódott az orosz-ukrán konfliktus? A témával kapcsolatos összes cikkünket itt találod.
Szemlézte: Farkas Dániel
Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon