2022. július 15. 07:00 - Danube Institute

Uber fájlok: mindenkinek megvan az ára és az Uber tud annyit fizetni

Az elmúlt napokban a nemzetközi média az „Uber fájlok” nevezetű botránytól volt hangos. A korrupciós vádakat a The Guardian szellőztette meg, hiszen kiszivárogtattak hozzájuk több mint 120 000 titkos iratot az Uber illegális tevékenységéről, amit jelenleg 40 média orgánum elemez.

app-g7962a2672_1920.jpg

A The Guardian rövid összefoglalója szerint az Uber „átverte a rendőröket, erőszakos volt a sofőrökkel és titokban lobbizott több ország kormányánál”, hogy számára kedvezőbb szabályozást vezessenek be, vagy elnézzék félrelépéseiket. A dokumentumok elsősorban 2013 és 2017 közöttről származnak, és egyértelműen bizonyítják, hogy a vállalat nagyon agresszíven is hajlandó képviselni az érdekeit.

Politikusok közül Emmanuel Macron neve a legsűrűbben emlegetett azok közül, akik titkos kapcsolatban álltak az Uberrel. A titkos dokumentumok felfedése után arra is fény derült, hogy Macron olyan módon könnyített a francia szabályozáson, hogy az az Ubernek kedvezzen, továbbá, amikor az Uber vizsgálatára került volna sor, akkor a francia politikus úgy avatkozott bele a vizsgálatba, hogy az szintén az Ubernek kedvezzen. Macron védelmében azt emelték ki, hogy anyagilag nem gyarapodott az Ubernek tett „szolgálataiból” és hogy az Uber megerősödése kedvez az átlag francia fogyasztóknak is.

A The Guardian értesülései szerint az Uber a vezető politikusokon túl még az akadémiáig is eljutott. Fizetett kutatóknak, hogy a gazdasági modelljét tudományos munkáikban jó színben tüntessék fel.

Az egyik francia professzor, aki 100 000 eurót kapott „tanácsadási díjként” az Ubertől, 2016-ban még a The Economist is idézte, mint megbízható forrás, amellett érvelvén, hogy a cég fellendítheti a francia külvárosokat. A professzor Uberrel folytatott levelezésében nem is rejtegette miről van szó: a Toulouse School of Economics-en dolgozó Augustin Landier kifejezetten azt írta emailjében az Ubernek, hogy direkt PR-ra számítsanak, ami emelni fogja az Uber pozitív gazdasági szerepéről alkotott képet. Az akadémiai munkákat és az arra épülő pozitív média megjelenéseket pedig az Uber később a marketing kampányaiban is felhasználta.

A The Guardian írása szerint egy politikai kampány szakszerűségéhez hasonlóan reklámozta magát az Uber akadémikusokon és think tank-eken keresztül, azt a szlogent ismételgetve, hogy környezetbarát, jól megfizeti az alkalmazottait és olcsó.

Szemlézte: Zemplényi Lili Naómi

Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon



 

komment
süti beállítások módosítása