Rengeteg ajándék hiányozhat majd a brit családok karácsonyfái alól a világjárvány és az egyre valószínűbbnek tűnő rendezetlen Brexit következtében gyarapodó pániklépések miatt – tudósít a Daily Mail.
Több kilométeres dugók alakultak ki Dover és a Csalagút környékén. A kígyózó sorok már a nap 24 órájában jellemzővé váltak, ugyanis naponta az átlagosnál körülbelül kétezerrel több kamion szeli át a Nagy-Britanniát Európával összekötő La Manche-csatornát. Több forgalmazó cég is késésekről tájékoztatta fogyasztóit. A népszerű karácsonyi ajándéknak számító konyhai eszközök pedig az esztendő végéig szinte biztosan nem érkeznek meg.
A dugókkal sújtott Kent grófságban vészhelyzeti intézkedések bevezetésére is sor került, de más megyékben, sőt, Franciaország kikötőiben is jellemzőek fennakadások. A hatóságok elsősorban azt próbálják elérni, hogy a megnövekedett teherforgalom ne befolyásolja a személyforgalom zavartalan áramlását. A brit Közlekedési Minisztérium a kamionsofőrök kötött munkaidejének lazításával, azaz több munkaóra lehetővé tételével kívánta valamelyest fellendíteni a forgalmat. A lépést azonban számos kritika érte, elsősorban a munkavállalói jogokat és a biztonságos közlekedést féltve.
Will Jones, a brit kereskedelmi szövetség ügyvezető igazgatója megerősítette: a késedelmek miatt sok ember nem fogja szentestéig megkapni megrendelt árucikkeit. A hagyományos vásárlás során szintén komoly hiányokra lehet számítani, beszűkítve a vásárlók válogatási lehetőségét. Jones szerint először a háztartási eszközök polcai ürülhetnek ki teljesen. Nemcsak az ajándékra váró embereket sújtja ugyanakkor a helyzet: a Hondának be kellett zárnia swindoni gyáregységét, mivel a termeléshez szükséges alkatrészeket és elemeket képtelenek beszállítani. Mindezek mellett az is félő, hogy a behozott, konténerekben ragadt élelmiszerek megromlanak, ami a beszállító cégek elmondása alapján az árakra is kihatnának.
„A kialakult káoszhelyzet több tényező egyidejű megjelenésének köszönhető” – hangsúlyozza a hírportál. Egyrészt a koronavírus-járvány jócskán lelassítja az áruforgalom áramlását, ugyanis bizonyos kikötőkben és egyéb logisztikai egységekben felütötte a fejét a fertőzés, így létszámhiány alakult ki. Jóllehet ez a probléma a közeljövőben minden bizonnyal megszűnik a tömeges oltások elindulásával.
A másik fő kiváltó ok az egyes áruházláncok, elsősorban a Tesco árufelhalmozása. Az ismert élelmiszeripari vállalat száraz, sokáig elálló termékekkel kívánja feltölteni raktárait, félve a megállapodás nélküli Brexit ellátási nehézségeitől. Oliver Dowden kulturális miniszter igyekezett nyugalomra bírni az árufelhalmozó cégeket, mondván „az Egyesült Királyság túlélné azt is, ha nem születne kereskedelmi egyezség Brüsszellel”. Hozzátette azt is, hogy a megegyezéstől nem sok választja el a két felet, ezért továbbra is optimisták annak megkötésével kapcsolatban.
Leszögezte ugyanakkor, hogy bizonyos áldozatokat nem hajlandóak meghozni az egyezség tető alá hozataláért. A Tesco elnöke, John Allan azt állítja, hogy kereskedelmi megállapodás nélkül átlagosan öt százalékkal kellene többet fizetniük a vásárlóknak a vámok megjelenéséből adódó többletköltségek miatt. Ezt a kijelentést Dominic Raab külügyminiszter igyekezett cáfolni. Mint emlékeztetett, az ország élelmiszerellátásának mindössze 30 százalékát teszi ki az uniós import. Nyomatékosította továbbá, hogy szó sem lehet élelmiszerellátási problémákról a jövőben.
Természetesen a megugró kereslet is hozzájárult a közlekedési káosz kialakulásához, a másik két faktorral ellentétben viszont ez minden évben jellemző az ünnepek közeledtével. Mindenesetre, ha januárra normalizálódik is a kereslet-kínálat viszony, a Brexit átmeneti időszakának megszűnésével sürgős lépésekre lesz szükség a krízis kezeléséhez – vélekednek a különböző iparágak vezetői.
Szemlézte: Irlanda Balázs