Február végén rendkívül tragikus baleset rázta meg Görögországot, melynek következtében szinte az egész ország egyként mozdult meg és tüntetett a jelenlegi kormány ellen. Kevesebb, mint egy hónap múlva választásokat szerveznek, annak kimenetelét pedig a helyzet kezelése, illetve a károk helyreállítása döntheti el.
Március 16-án ismételt tüntetéshullám rázta meg egész Görögországot. A megmozdulások fő oka a még múlt hónapban történt brutális vonatbaleset volt, amely nemcsak az ország eddigi legsúlyosabb vasúti szerencsétlenségeként, hanem Európa egyik leghalálosabb ilyen jellegű baleseteként tartanak számon.
A csaknem 350 utast szállító szerelvény Athénból tartott Thesszalonikibe, amikor hirtelen belerohant egy tehervonatba, amely szintén hasonló útvonalon, a Thesszaloniki-Larissza reláción közlekedett. Az ütközés annyira erős volt, hogy a legelső szerelvények, amelyek egymásba csapódtak, teljesen összeroncsolódtak, több vonatkocsi pedig lesodródott a sínekről. A balesetben összesen 57 ember vesztette életét, akik közül a legtöbb még egyetemista volt.
Tizenhatodikán a szakszervezeteken kívül mások is tartottak demonstrációkat nemcsak Athénban – ahol hivatalos adatok alapján 25 000 fő gyűlt össze – hanem Thesszalonikiben és más nagyobb városokban is. Míg a legtöbb helyen a megmozdulások békés keretek között zajlottak,
a fővárosban a tüntetők molotov koktéllal támadtak rendőrökre, akik erre válaszul könnygázt és hanggránátot vetettek be.
General #strike in #Greece. Thousands protest the #GreeceTrainCrash. pic.twitter.com/TC4hGTA2K5
— Savvas Karmaniolas (@savvaskarma) March 16, 2023
Clashes with petrol bombs in Athens during a general strike and protest on the #GreeceTrainCrash. #Greece pic.twitter.com/CGV4RJcz9c
— Savvas Karmaniolas (@savvaskarma) March 16, 2023
A vonatbaleset egyébként a kormánykritikus hangokat is felerősítette, hiszen gyakorlatilag február 28-a óta folynak a tüntetések. A demonstrálók szerint az utcára vonulás első és legfontosabb indoka az, hogy a kormány figyelmen kívül hagyta az előírt biztonsági szabályokat, a baleset megfelelő körülmények között elkerülhető lett volna.
A The Spectator beszámolója alapján a vasúti munkakörülmények kritikusak: összesen 133 állomásfőnök dolgozik a Görög Vasutaknál, holott minimum 411 főre lenne szükség. A körülmények kritikusak csakúgy, mint az ország infrastruktúrájának jelenlegi állapota.
A görög kormány valóban elismerte, hogy az ország vasúthálózatát komolyan elhanyagolta, sőt fejlesztéseket sem eszközölt rajta,
ami egyrészről tudható a 2007-08-as gazdasági válságnak és annak is, hogy ebben az időszakban Görögország a takarékoskodás érdekében nem elsődlegesen erre költött.
A tettesek felelősségre vonásakor azonban számos vasúti munkást tartóztattak le, a többi között egy 59 éves mozdonyvezetőt is, akit azzal gyanúsítottak meg, hogy ugyanarra a vágányra terelte a vonatot, amelyen egy másik is közlekedett. Ha a vádak igaznak bizonyulnak, a férfi akár gondatlanságból elkövetett emberölés miatt 10 év börtönbüntetést is kaphat.
A kedélyek lecsillapítása érdekében eddig nem sokat tett a kormány sőt, a lehetséges tettes letartóztatása sem javított a helyzeten. Mindeközben pedig a helyi ellenzék – történetesen a SYRIZA nevű balközép párt – azzal vádolja Kyriakos Micotakisz jelenlegi miniszterelnök kormányát, hogy az megválasztása óta nem tett semmit a vasúthálózat javításáért, a problémát pedig mindig másra hárította.
Mitcotakisz azonban már március 14-i gyűlésén úgy nyilatkozott, hogy „ezt a háborút meg kell nyerniük”, vagyis elkötelezettségét fejezte ki a körülmények javítása mellett, melyhez még az Európai Uniót is segítségül hívta, amelytől pénzbeli forrásokat kért a helyreállítási folyamatok hatékonyabb véghezviteléhez.
Azonban ez nem sokat lendíthet előre kormánya népszerűségén, hiszen egy korábbi lehallgatási botrány már majdnem aláásta politikai pályafutását, az incidenst pedig egy januári bizalmatlansági indítvány követte.
A baleset előtt április 9-én tartottak volna választásokat, azonban Micotakisz döntése alapján valószínűleg leghamarabb április 16-án járulhatnak a választópolgárok az urnák elé, elsősorban azért, hogy a baleset következményeire, illetve a szükséges biztonsági előírások alkalmazására tudja minden figyelmét fordítani.
A legfrissebb felmérések szerint a jelenlegi kormány helyzete felettébb bizonytalan: a párt támogatottsága csökken – amely elsősorban a balesetnek tudható be - sőt, jelenlegi állás szerint fej-fej mellett halad a SYRIZA párttal. Ebből kifolyólag pedig az is megállapítható, hogy ha a kormánynak nem sikerül megfelelően kezelnie a helyzetet, valamint javítania az ország infrastruktúráján, elképzelhető, hogy a választópolgárok másnak szavaznak bizalmat.
Szemlézte: Nyilas Sára
Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon