A digitális szolgáltatást nyújtó nagyvállalatok a bevételük dupla megadóztatásától félnek – írja a Siliconrepublic.com.
A tech óriások felhívták a figyelmet arra, hogy a javasolt digitális adó – amelyet az az Európai Unió osztrák soros elnöksége decemberig jóvá is hagyhat – akár duplán is megadóztathatja a jövedelmüket. Az adókat olyan bevételekre alkalmaznák, amelyek online reklámokból, termékek és szolgáltatások eladásából, valamint a felhasználók adatainak harmadik fél számára történő értékesítéséből folynak be.
Az EU évi 5 millió eurós bevételnövekedésre remél szert tenni azzal, hogy az óriás tech cégek profitja helyett a bevételükre vetne ki egy 3%-os digitális adót. A tervezett adó olyan vállalatokat érintene, amelyek világszerte elérik az évi 750 millió eurós bevételt, és rendelkeznek legalább évi 50 millió eurós, az EU-által adóztatható bevétellel. Az intézkedés fő támogatói Franciaország, Németország és az Egyesült Királyság, akik a keményebb fellépést szorgalmazzák a szerintük adóelkerülő tech óriások – mint a Google, a Facebook, a Spotify vagy az Apple – ellen.
Írország az október 7-én kiszivárgott hírek szerint Csehországgal, Finnországgal, és Svédországgal közösen készítette el az adótervezet elleni tiltakozó beadványát. A négy ország arra figyelmeztet, hogy a javaslat nemzetközi szerződésekbe ütközik. Szerintük a tervezett adó kifejezetten megsértené a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) keretmegállapodását az adóalap-erózióról és nyereség-átcsoportosításról, amely szintén az adóelkerülést szabályozza. A megállapodást 115 állam írta alá, és a kis népességű államok számára kedvezőbb feltételeket tartalmaz, mint a digitális adótervezet.
Írország, amely számos nagy tech cég európai központja a társasági adó rendkívül kedvező, 12.5%-os mértéke miatt, attól fél, hogy e kedvező körülmény ellenére a digitális adó bevezetése esetén az ország kevésbé lenne vonzó a befektetők szemében. Ezenkívül az írek körülbelül évi 160 millió eurós adóból származó bevételkiesésre is számíthatnak. A tervezet szerint ugyanis az új adót a digitális felhasználók tartózkodási helye szerinti országban vetnék ki, ez pedig azt jelentené, hogy a tech vállalatok a nagy felhasználói piaccal rendelkező országokban adóznának, például Németországban vagy Franciaországban.
A javaslatról valószínűleg október 26-án tárgyalnak ismét az Európai Bizottságban, szakértők bevonásával.
Szemlézte: Balogh Zita