2024. május 12. 09:00 - Danube Institute

Indonéz nikkel nélkül nincs jövője az elektromos autóknak Amerikában

Luhut Binsar Pandjaitan indonéz tengeri szállítási és beruházási miniszter szerint országuktól erősen függ az Egyesült Államok elektromos jármű piaca, hiszen a nikkel elengedhetetlen a jelenlegi technológia szerint az akkumulátor készítéséhez. Most akár lassulhat is az USA útja a károsanyag-kibocsátás mentes közlekedés felé, mert az Amerikai Egyesült Államok Kongresszusának több tagja ellenezi a fém importálását, miközben Indonézia nyitott a kereskedelemre - taglalja a politikus a Foreign Policy magazinban írt cikkében.

shutterstock_1972202852.jpg

2023-ban Indonézia több, mint a felét exportálta a világ nikkel termékeinek, és az elkövetkező években tovább nőhet ez a szám, mert a világ legnagyobb tartalékaival rendelkezik az ország, így kikerülhetetlen szereplővé válik az elektromos közlekedés reformálása útján.

Joe Biden infláció visszaszorítását célzó intézkedései alapvetően negatív irányba változtatták meg Indonéziával az USA kereskedelmi viszonyát. A nyersanyagot szállító cégek ugyanis csak akkor férnének hozzá bizonyos támogatásokhoz, ha lenne szabadkereskedelmi megállapodás Washington és Jakarta között, azonban ez nem valósult meg. Erre reagálva 2023-ban az indonéz kormány egy korlátozott kereskedelmi egyezményt javasolt a kritikus ásványi anyagokra vonatkozóan azért, hogy biztosítsák az amerikai autógyártók nikkel ellátását, ám ezzel kapcsolatban sem tudott végleges megállapodás születni a két ország között.

A miniszter meglátása szerint nehezítő tényező lehet a két ország közös nevezőre jutásában az, hogy az amerikai szenátorok és cégcsoportok érdekei más irányba terelődnek és szívesebben egyezkednek más nikkel-termelő országokkal, mint például Ausztráliával.

Hozzátette, hogy a szenátorok ellenvetése csak szűken a környezeti kockázatra fókuszál, mert az indonéz kohókat szénnel üzemeltetik és úgy gondolják, hogy az így előállított nikkel környezetszennyező, miközben jóval nagyobb és összetettebb az ebből keletkező zéró kibocsátású járművek előnye. Az indonéz tárcavezető azt ígéri, hogy a nikkelt környezetbarátabb módon is elő tudják állítani, viszont ehhez szükségük van a külföldi tőkére annak érdekében, hogy modernebb legyen a feldolgozás folyamata.

A fenttartható energiaforrások felé tett erőfeszítésüket pedig jól mutatja a legnagyobb indonéz nikkel kitermelő vállalat, a Harita Nickel fejlesztése, amely egy 300 megawattos napelempark építését szeretné befejezni 2025-re.

Valószínűleg az amerikai vezetést nem a kohók technológiája aggasztja, hanem sokkal inkább az, hogy az indonéziai finomító üzemekben kínai tőke is jelen van, de ez nem szolgál teljes magyarázatra, hiszen dél-koreai és még amerikai befektetők is megtalálhatóak ezekben a cégekben.

A fő okot inkább a Washington és Peking között fennálló feszült hangulatban, Indonézia és Kína közelségében és a két világhatalom versengésében találhatjuk meg.

A cikket jegyző indonéz miniszter szerint azonban az elzárkózás nem megfelelő stratégia, mert a legnagyobb üvegház hatású gázokat kibocsátó szektor az USA-ban a közlekedés. Annak érdekében, hogy ezt csökkenteni tudják, több elektromos meghajtású járműre és tiszta energiaforrásokra van szükség.

Újautó eladások az Egyesült Államokban (darab)

usaautok.jpg
Forrás: Edmunds.com

Az Edmunds.com autóipari leltárt szolgáltató forrás és információs portál adatai alapján az elektromos autók árcsökkenésének ellenére is kevésbé kelendőek ezek a járművek, illetve lassú ütemű az átállás az államokban.

Ennek pedig a klímaváltozás mérséklése szempontjából globális jelentősége is lehet, hiszen Kína után az Egyesült Államok a világ második legnagyobb szén-dioxid-kibocsátó országa.

Ezt a folyamatot próbálja korrigálni a Biden-adminisztráció által bejelentett, egyik legjelentősebb klíma és környezetvédelmi szabályzás, amely ambíciói szerint a kitűzött cél 2030-ig az, hogy a gyártószalagról legurult autók legalább a felének nulla károsanyag kibocsátásúnak kell lennie, ezenfelül több zöld beruházást is terveznek. Ezekkel a lépésekkel szerintük felére lehet csökkenteni az ország környezeti lábnyomát már az évtized végére.

Azonban szakértők szerint problémát jelent az infrastruktúra hiánya, mint például a csekély számú nyilvános töltőállomás. 2023-ban nagyjából 172.000 töltőegységet helyeztek ki szerte az államokban, miközben számítások szerint több, mint 2.000.000-ra lett volna szükség.

Úgy gondolom, hogy nem szabad a nagyhatalmi harctérre vinni bolygónk tehermentesítésének a kérdését, hanem egy közös ügynek kell lennie. Továbbá, ha Joe Biden és csapata komolyan gondolja a kitűzött céljait, akkor nem megfelelő stratégia elzárkózni a jövőjüket alapjaiban meghatározó és a fejlődésüket szolgáló indonéz nikkeltől, amellyel kapcsolatban stabil megállapodásra van szükség, ha konzisztens átállást szeretnének.

Szemlézte: Tóth Zsombor

Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket a Facebookon

komment
süti beállítások módosítása