Danube Institute Blog

Antiszemitizmusra buzdító palesztin tankönyveket támogat az Egyesült Királyság és az EU

2021. február 22. - Danube Institute

Az Egyesült Királyság 2016 óta a brit adófizetők pénzéből 105 millió fonttal támogatta a Palesztin területeken és a Gázai-övezetben működő iskolákat. Több éves vizsgálatok során kiderült, hogy az ENSZ palesztin menekülteket segélyező szervezete (UNRWA) – melynek egyik legnagyobb támogatója az Egyesült Királyság – rendszeresen olyan tankönyvek kiadását támogatja, amelyekből Izrael-gyűlöletre, uszításra és a terrorizmus felmagasztalására nevelik a gyerekeket.

antiszem.jpg

A szóban forgó tankönyveket olyan tisztviselők írják, akiknek a fizetését a többi között a brit kormány finanszírozza – állítja a Jewish News újságírója, Jenni Frazer.

A vizsgálat óta a palesztin oktatási miniszter többször ígéretet tett a kifogásolható tankönyvek átjavítására, azonban - mint arra egy nemzetközi oktatáskutató-intézet, az IMPACT-se jelentésében rámutatott - a felszólítások ellenére 2020 szeptemberében a palesztin iskolákban továbbra is

olyan feladatokkal tanították például a matematikát, amelyekben a diákoknak össze kell adni, hány „mártír” adta életét buszokban és üzletközpontokban öngyilkos merényletek során. A példát pedig a terroristák temetésének képeivel ábrázolják.

Az Egyesült Királyság és a Palesztin Hatóság 2018 végén írt alá egy „egyetértési megállapodást”, melyben kinyilvánítják, hogy a palesztinoknak nem csak az erőszak-mentességet kell betartaniuk, hanem az oktatási tananyagban levő erőszakra való felbujtás ellen is fel kell lépniük. A brit kormány állítólag csak akkor támogatná a Palesztin Hatóságot, ha az eleget tesz a „tanterv reformjának”.

Ugyanakkor több szempontból sem tűnnek elegendőnek az Egyesült Királyság kritériumai, mivel kiderült, hogy a „tanterv reform” nem tartalmazta az említett kifogásolható feladatokat tartalmazó tankönyveket.

A brit miniszterek rendszeresen azt állították, hogy szerintük „A Palesztin Hatóság továbbra is elkötelezetten betartja a külügyminisztériummal kötött partnerségi elveket”, így elvetették azt a kérelmet is, amely szerint felül kellene vizsgálni azokat, valamint éves jelentést kellene közzétenni az együttműködési megállapodás alakulásáról.

A brit külügyi szóvivő a Jewish Newsnak a következőket nyilatkozta: „A brit kormány az erőszak minden formáját határozottan elutasítja. Többször is aggodalmunkat fejeztük ki amiatt, hogy a Palesztin Hatóság erőszakra ösztönöz. Sikerült kilobbiznunk az európai partnereknél, hogy független vizsgálatot készítsenek a tankönyvekről.”

Nagy-Britannia valóban közölte, hogy felkért egy németországi oktatási szervezetet, a George Eckert Intézetet, hogy vizsgálja felül az említett tankönyveket és 2019 szeptemberéig adjon ki egy jelentést azok tartalmáról. Az intézetet később az Európai Unió is felkérte, hogy készítsen hasonló jelentést az ügyről.

A Palesztin Hatóság felháborodottan reagált a vizsgálatra és kiadott egy sajtóközleményt, amelyben elítélte azt, hogy támadják és rágalmazzák a hivatalos palesztin tananyagot,

valamint kinyilvánította, hogy „a oktatási minisztérium továbbra is eltökélt marad és a civil szervezetek, valamint a palesztin emberek minden áron megvédik a nemzeti tantervüket.”

Végül a jelentésben kevés negatívumot állapítottak meg a Palesztin Hatósággal szemben, miután a 2019 szeptemberi határidő után több hónappal kiadott felülvizsgálatában a George Eckert Intézet azt állítja, „a palesztin tankönyvek nem uszítanak Izrael ellen, sőt mindent megtesznek annak érdekében, hogy a palesztinok és izraeliek békésen éljenek egymás mellett”.

Azt azonban csak 2020 októberében ismerték be, hogy „véletlenül” azokat az arab nyelvű tankönyveket vizsgálták meg, amelyeket izraeli iskolák használnak.

antimesz_belso.jpg

Az IMPACT-se azonban az elmúlt öt évben átfogóan vizsgálta a palesztin tankönyvek tartalmát. Legutóbbi jelentésében leszögezte, hogy „a 2020-21-es tankönyvek 82 százalékában nem változtattak a gyűlöletkeltő tartalmakon, sőt az újra felülvizsgált 40 könyv 90 százaléka olyan „helyreigazitásokat” tartalmaz, amelyek nem módosítottak a problémás részeken, vagy még tovább rontottak azokon.”

A tankönyvek továbbra is olyan kérdéseket tartalmaznak, hogy hány „mártír” halt meg az intifáda során, és mindössze annyit javítottak, hogy az erre a kérdésre adott válaszban a 2026 „mártír” helyett megelégednek 1392 „nemzeti hőssel”.

Egy másik durva példa arra, hogyan tanítják antiszemitizmusra a palesztin gyerekeket az, amikor a szövegértés feladatban eredetileg Dalal Mughrabi szerepelt. A palesztin terrorista nő, Mughrabi az 1978-as, 38 izraeli áldozattal járó, tengerparti országúton tört mészárlást vezette. „Engedményként” Mughrabit a szövegben kicserélték Khalil al-Sakakinire – akit szintén példaképként kell tisztelnie a palesztin gyerekeknek. Al-Sakakini szintén antiszemita és náci szimpatizáns volt, Hitlernek például megköszönte, hogy „felnyitotta a világ szemét a zsidó hatalom mítoszára”. Mughrabitól azonban képtelen voltak megválni, így a tankönyv egy másik részében elrejtve a szöveg, mint „a nemzet koronájaként” említi őt.

A múlt időt sem semleges nyelvtani példákkal taníttatják a kisiskolásoknak, hiszen az izraeli katonák könyörtelenségére utalva ezt a példamondatot használják: „A katonák darabokra tépték a játékaimat.”

A jelentés beszámolt arról is, hogy bár a tankönyvekben sok szó esik a békekötések fontosságáról, az izraeli-palesztin konfliktusról nincs szó, sőt olyan feladatok vannak, amelyekben a diákoknak meg kell beszélniük egymással a háború mögött álló okokat, amelyekre a tankönyv a következő választ várja: „Cionista gyarmatosítás kontrollálja a palesztin földet és lakosságot.” A tankönyvekben továbbá egyre több olyan antiszemita megjegyzés szerepel, amely szerint a zsidók korruptak, uralják a pénzügyeket, a médiát és politikát.

Végül a jelentés arra is felhívja a figyelmet, hogy kilenc éves gyerekeknek olyan „verseket” kell megtanulniuk, amelyek „véráldozatot követelnek”, hogy kiirtsák az „ellenséget, a bitorló Izraelt” és „megsemmisítsék a jövevények maradékait.”

Az Eckert Intézet botrányos felülvizsgálata felháborodást keltett az unió tagállamai között. A tavalyi év során 15 uniós állam összesen 21 európai parlamenti képviselője felszólította az Uniót, hogy szakítsa meg az Eckert Intézettel való kapcsolatát és a tényleges felülvizsgálat lehetőségét adja át más kutatóintézetnek – ez azonban nem történt meg. Ezzel szemben az EP képviselők 60%-os többséggel sikeresen megszavazták azokat a határozatokat, amelyek elítélik a Palesztin iskolák tantervét és arra szólítják fel a Palesztin Hatóságot, hogy hagyják abba az uniós támogatásokkal való visszaélést.

A Jewish News beszámolt arról is, hogy a brit vezetők számára nem voltak elegendőek az eddigi bizonyítékok, hiszen nem tervezik visszavonni az eddigi támogatásaikat mindaddig, míg le nem zárul az EU által szponzorált 2020-21. tanévre vonatkozó tankönyvek felülvizsgálata.

Szemlézte: Morvay Sáron

süti beállítások módosítása